Thursday 21 April 2011

Rosakantad dog-eat-dog värld


Mitt användande av sociala nätverk är ganska måttligt. Jag vet hur jag går tillväga för att ändra mina inställningar och jag har gjort det på alla mina befintliga profiler. Jag kom för ett tag sen på att jag aldrig var inne på min MySpace profil och sa då upp mitt konto istället för att låta det fortsätta existera. Jag går inte längre på universitet, men minns hur stor del sociala nätverk var av studentlivet. Jag är blygsam gällande uppladdning av bilder, videos och privat information. Jag har inga applikationer. Visst har jag ministalkat utvalda personer men inte för att jag har velat dem illa utan mest för att jag har varit askär eller småförälskad! Jag känner mig inte i någon riskzon. För mig är sociala nätverk bara kul!
Waterworld 
MEN medans mitt användande kan ses som ett rosaskimrande användande så kan Internet och sociala nätverk vara en ganska mörk och krass dog-eat-dog värld. Det är alla mot alla och man får klara sig själv på bästa sätt. Vissa klarar sig bra andra inte.
Många har börjat inse riskerna med sociala nätverk samtidigt som andra precis har börjat se fördelarna. Privatpersonen är den som använd sociala nätverk à la webb2.0 längst och många har börjat vara försiktigare och har börjat känna igen hoten. Men i och med att nya aktörer gör intåg, företag, myndigheter och organisationer, uppstår nya utmaningar och beteendemönster att lära sig och ha koll på.
Vänder man på det är sociala nätverk en ganska läskig värld att ge sig in i för företag och myndigheter. Fri kommunikation som går på flera håll, minskat avstånd till kunder och allmänhet och minskad kontroll. Samtidigt är det så spännande och möjligheterna år så många att det nästan är helt omöjligt att låta bli.
De som klarar sig bäst, privatperson, företag eller myndighet, har lite kunskap, är lite kreativa och har en plan. Kunskap och någon typ av strategi bör alla som beger sig in på de sociala nätverken ha. Vad ska visar, vem ska se vad som visas, vad sägs? Hur kommer jag att se på allt det här om 5, 10 år? Tänk långsiktigt!

No comments:

Post a Comment